سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراحل تعویض فیلتر روغن موتور سیکلت

تعویض روغن موتور سیکلت موجب افزایش طول عمر قطعات موتور می‌ شود در هنگام تعویض روغن باید فیلتر روغن را نیز تعویض کنید زیرا یکی از قطعات خیلی مهم موتور سیکلت است. با توجه به کارکرد موتور سیکلت شما باید روغن آن را تعویض کنید زیرا ممکن است با تعویض نکردن به موقع روغن و یا فیلتر روغن موتور با مشکلاتی مواجه شود.

شما می‌ توانید در منزل نیز تعویض فیلتر روغن موتور سیکلت را به راحتی انجام دهید. برای تعویض فیلتر روغن لازم است وسایل مورد نیاز آن را قبل از هر اقدامی کنار بگذارید. به عنوان مثال شما لازم است آچار بوکس سایز 17 و 24 آچار فیلتر ظرف جهت تخلیه روغن قیف تعویض روغن موتور فیلتر روغن موتور روغن مناسب موتور سیکلت و غیره را در اختیار داشته باشید.

برای انجام این کار لازم است با توجه به مراحل زیر عمل کنید:

آماده سازی موتور سیکلت

هنگامی که موتور سیکلت سرد است روغن درون موتور آن کمی سفت بوده و به راحتی خارج نمی‌ شود. بنابراین برای آماده سازی موتور سیکلت جهت تعویض فیلتر روغن موتور سیکلت باید ابتدا موتور را به مدت چند دقیقه روشن کنید تا کمی گرم شود.

این کار موجب می‌ شود تا روغن به راحتی از موتور خارج شود. بعد از این کار موتور سیکلت را خاموش کرده و روی جک قرار دهید. برای انجام تعویض فیلتر روغن موتور لازم است تا موتور سیکلت را روی سطح صافی قرار دهید و از قرار دادن آن در زمین‌ های ناهموار و شیب دار خودداری کنید.

تخلیه روغن موتور

برای تعویض فیلتر روغن موتور سیکلت لازم است تا ابتدا روغن موتور را تخلیه کنید زیرا این روغن کیفیت خود را از دست داده و باید به صورت کامل تعویض گردد. تعویض نکردن روغن موتور سیکلت موجب خرابی قطعات داخلی موتور سیکلت و فیلتر روغن موتور می‌ شود زیرا بعد از مدتی آلودگی‌ها و کثیفی‌ها را در خود حل کرده و کیفیت اولیه را ندارد.

تخلیه روغن موتور سیکلت

برای این کار باید ابتدا پیچ تخلیه روغن موتور را باز کرده و یک ظرف مناسب زیر آن قرار دهید تا روغن به صورت کامل تخلیه شود. این کار ممکن است 5 تا 10 دقیقه طول بکشد و لازم است تا مدتی صبر کرده تا روغن به صورت کامل خارج شود.

تعویض فیلتر روغن

بعد از تقسیم کامل روغن موتور باید فیلتر روغن موتور سیکلت را باز کنید. با استفاده از آچار فیلتر می‌ توانید فیلتر قدیمی را باز کرده و با در نظر داشتن نحوه قرارگیری آن فیلتر جدید را جایگزین کنید.

تعویض فیلتر روغن موتور

اگر فیلتر روغن موتور کاغذی بود باید حتماً آن را تعویض کنید اما در صورت فلزی بودن فیلتر روغن شما می‌ توانید آن را با بنزین شستشو داده و تمیز کنید تا مجدداً از آن استفاده نمایید. هنگامی که فیلتر روغن موتور را تعویض می‌ کنید باید واشر آن را چک کرده و در صورت خرابی آن را تعویض کنید.

بستن پیچ تخلیه

بعد از جایگذاری درست فیلتر روغن و چک کردن واشر آن از بستن کامل فیلتر روغن اطمینان حاصل نمایید. سپس قبل از اینکه روغن موتور جدید را درون موتور سیکلت بریزید باید پیچ تخلیه که در مرحله اول آن را باز نموده‌ اید را ببندید. در صورت فراموش کردن پیچ تخلیه تمام روغنی که به موتور اضافه می‌ کنید از آن خارج می‌ شود. بنابراین باید در این مرحله دقت لازم را داشته باشید و پیچ تخلیه را به درستی ببندید.

اضافه کردن روغن موتور جدید

بعد از بستن پیچ تخلیه اکنون می‌ توانید روغن موتور جدید را به آن اضافه کنید. تعویض روغن موتور بعد از فواصل زمانی معین بسیار مهم و حیاتی است زیرا از آسیب‌ های جدی به موتور سیکلت جلوگیری می‌ کند. برای تعویض فیلتر روغن موتور سیکلت باید از فیلتر و روغن موتور با کیفیت استفاده نموده تا به موتور خود آسیب نزنید.

تعویض فیلتر روغن موتور سیکلت

 

برای ریختن روغن موتور در داخل آن می‌ توانید از یک قیف استفاده کنید. میزان حجم روغن موتور با توجه به نوع موتور و گنجایش آن متفاوت است، پس برای این کار لازم است از قبل دفترچه راهنمای موتور سیکلت را مطالعه کرده و با توجه به دستور العمل آن اقدام کنید.