سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در صورت پارگی زنجیر موتور سیکلت چه اتفاقاتی میافتد؟

وقتی که زنجیر موتور سیکلت سفت شود فشار بسیار زیادی به بندهای آن وارد خواهد شد و در نتیجه پارگی زنجیر اتفاق می‌افتد. بروز این مشکل می‌تواند حوادث خیلی بدی را به دنبال داشته باشد. زیرا با پارگی زنجیر انتقال نیرو به چرخ عقب قطع شده و قطع نیروی حرکتی باعث توقف کامل موتور سیکلت می‌شود.

علاوه بر آن این امکان وجود دارد که زنجیر پاره شده به دور چرخ عقب موتور بپیچد یا به چرخ دنده‌ها گیر کند و حتی لاستیک عقب را قفل کند و در نهایت تمام این اتفاقات باعث سر خوردن موتور سیکلت در جاده خواهند شد. علاوه بر سر خوردن موتور و مشکلاتی که برای موتور به وجود می‌آید، پاره شدن زنجیر موتور سیکلت می‌تواند باعث آسیب به سایر ماشین‌ها راننده‌ها و افراد حاضر در جاده شود.

در حالت پارگی زنجیر موتور سیکلت ، موتور همچنان کار می‌کند. اما دیگر نمی‌توانید شتاب بگیرید زنجیر پاره شده به عقب پرتاب خواهد شد این مسئله برای راننده‌ای که پشت سر شما قرار دارد بسیار خطرناک است علاوه بر آن زنجیر چرخ پاره شده می‌تواند لاستیک خودرو یا شیشه جلوی اتومبیل عقب را هم منفجر کند.

وقتی که زنجیر چرخ پاره می‌شود چه اقداماتی باید انجام داد؟

وقتی که با پاره شدن زنجیر موتور سیکلت مواجه می‌شوید، باید به عوامل مختلفی دقت کنید. همه چیز بستگی به سرعت حرکت شما و واکنش زنجیر دارد. برای برخی از افراد حتی ممکن است که پارگی زنجیر از همان ابتدا ملموس نباشد و این افراد متوجه نشوند که زنجیرشان پاره شده است و در عین حال متعجب باشند که چرا قدرت موتور رفته رفته کاهش پیدا می‌کند.

هر زمان که مشاهده کردید موتور سیکلت علی رغم تلاش برای گرفتن شتاب میزان قدرت خود را از دست می‌دهد باید بدانید که زنجیر شما یا در آستانه پارگی است یا پاره شده است. در این موقعیت بهتر است که موتور را خاموش کرده و در یک گوشه پارک کنید تا ببینید دقیقاً چه اتفاقی افتاده است.

پارگی زنجیر موتور سیکلت

اگر زنجیر حین موتور سواری به پشت پای شما ضربه زده و به شما آسیب رسانده است، فورا موتور را پارک کنید و قبل از اینکه مجدداً سوار موتور شوید باید آسیب ناشی از برخورد زنجیر به پای خود را برطرف کنید.

اگر در رانندگی با سرعت پایین زنجیر شما پاره شود، به علت کاهش سرعت و کشیدن چرخ عقب بلافاصله متوجه پاره شدن زنجیر خواهید شد و در این شرایط می‌توانید موتور سیکلت خود را بهتر و با سرعت پایین‌تر کنترل کنید.

 

برخی از موتورسیکلت‌ها هنگام پاره شدن زنجیر موتور سیکلت تکان می‌خورند باید سعی کنید تا جایی که امکان دارد آن را صاف نگه داشته باشید و به دنبال یک مکان برای عقب نشینی باشید تا موتور خود را پارک کنید. علاوه بر آن می‌توانید کمی پاهای خود را بیرون نگه دارید تا وقتی که موتور سیکلت کنترل خود را از دست داد با پا آن را محکم متوقف کنید.

منبع: آریا سیکلت